بهترین روش رفع سوءمزاج بلغم از دیدگاه طب سنتی
نوشته شده توسط : اینفورتکس

همان طور که ميدانيد در بدن همگی ما ۴ خلط( دم، صفرا، بلغم و سودا) موجود است . خرید قرص بلغم هر یک از این اخلاط که ميزان شان از حد طبيعي بیش تر شود می گوییم آن خلط غلبه نموده است . غلبه اخلاط مشکلات بسياري براي بدن ایجاد ميکند که این مشکلات می توانند خودشان را در اندام های مختلف به طرق گوناگون نشان دهند. حال می خواهیم بدانیم غلبه بلغم چیست و در هر یک از اندام ما چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

بلغم یکی از خلط های چهارگانه( اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر پزشکان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و استفاده زیاد خوراکي های سردي بخش سبب ازدیاد این خلط در بدن ميشود .

می دانید غلبه بلغم چیست که تمامی پزشکان طب سنتی از آن حرف ميزنند و منعش می کنند؟ غلبه بلغم مشکلی مزاجی است که متأسفانه در بیش تر اشخاص جامعه موجود است . درصورتی که شما هم با وجود اندامی لاغر، شکم بزرگی دارید بدانید که این شکم ناشی از غلبه بلغم است.

بلغم چیست و مشخصات بلغمی ها چیست؟

ميزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک تر از سودا و دم است معمولاً حجام در نخستین خونگیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه ای است، بلغم مانند کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است، اشخاص بلغمی به دلیل سردي این مزاج دارای رنگ پوستی روشن، بور و یا چه بسا پوست سفید و موهای بور یا سفید میباشند.

به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت ترین راه براي شناخت مزاج اشخاص است و موی تیره و خشن علامت شخصی با مزاج گرم و موی روشن و نازک( لَخت) علامت شخصی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند. اشخاص بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و قدری هم چاقی از ناحیه پهلو می باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به استفاده موادی که گرم و خشک هستند مانند خرما و زیره و اسپند و… می توانند از چاق شدن مفرط جلوگيري به عمل آورند و با استفاده ماده های مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

قرص بلغم نیاک به دلیل دارا بودن ترکیباتی که از رفلاکس معده جلوگیری می کنند، سبب کاهش سرفه ناشی از اسید معده می گردد. همچنین به دلیل وجود ترکیباتی از جمله آویشن شیرازی و زنیان (به دلیل وجود تیمول)، این فرآورده تا حد زیادی خاصیت ضد سرفه دارد و به خوبی سرفه های خشک و حساسیتی و سرفه با منشا نامشخص را کاهش می دهد. در کتب طب سنتی این فرآورده جهت درمان سستی و ورم معده و سردی مزاج و ضد استرخا و جهت دفع بلغم استفاده می شود.

قرص دوای بلغم نیاک از آویشن شیرازی، زنیان، سیاه دانه، مصطکی و عسل تشکیل شده است که در ادامه به بررسی برخی از خواص درمانی آن ها خواهیم پرداخت:

✅ آویشن (Zataria multiflora): یکی از گیاهان دارویی معروف و خوشبو که به عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار می گیرد آویشن می باشد. این گیاه که حاوی ویتامین های A،B و E می باشد، معده را تقویت کرده و بلغم را برطرف می کند. آویشن همچنین موجب بهبود سرفه می گردد.

✅ زنیان (Trachyspermum): این گیاه دارویی معطر، ضد اسپاسم و بادشکن بوده و به درمان بیماری های معده کمک می کند. زنیان در درمان سرفه نیز موثر می باشد.

✅ مصطکی (Mastic Tree): طب سنتی اسلام و ایران گیاه مصطکی را مقوی و پاک کننده معده دانسته و از آن برای درمان سرفه نیز استفاده می کند.

✅ سیاه دانه (Nigella sativa): این گیاه عطری که پیامبر اکرم (ص) آن را دوای هر دردی جز مرگ دانسته اند، برای سرفه و برونشیت بسیار مفید بوده و ضد نفخ می باشد.

روش مصرف قرص بلغم

نحوه استفاده از قرص دوای بلغم نیاک با توجه به نوع بیماری متفاوت می باشد.

✅ به منظور درمان مشکلات گوارشی می بایست ۱ تا ۲ عدد قرص را پس از هر وعده غذایی میل نمایید.

✅ مصرف ۲ الی ۳ قرص در صبح ناشتا و و ۲ الی ۳ قرص شب پیش از خواب، دستور استفاده توصیه شده جهت دفع بلغم می باشد.

✅ برای رفع سرفه نیز ۳ تا ۴ مرتبه در روز، ۱ تا ۲ عدد قرص دوای بلغم را میل نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: